بنتونیت حفاری نوعی از خاک رس معدنی است که دارای ترکیب‌های معدنی است. از مهم‌ترین قابلیت‌های آن میتوان به تورم‌پذیری، مخلوط‌پذیری با آب، جاذب بودن و رنگ‌بری اشاره نمود. بنتونیت حفاری در صنایع مختلف کاربرد دارد. گل بنتونیت در گرید API و بنتونیت OCMA تولید میشود. از این ماده برای شمع‌زنی هم استفاده میشود. بنتونیت حفاری در اصطلاح بنتونیت حفاری، بنتونیت اوکما و گل حفاری نیز خوانده میشود. جنس اصلی این خاک از سیلیکات آلومینیوم است که از مونت موریلونت تشکیل شده است.

ریشه نام بنتونیت به شیل بنتون مکانی در آمریکا بر می‌گردد. این ماده توسط دانشمندی به نام نایت در سال 1898 گل بنتونیت نامیده شد. عمده‌ترین کاربردهای بنتونیت حفاری در صنعت نفت و گاز است که برای ایمن سازی و پایداری استفاده میشود. بنتونیت سدیم دار قابلیت تورم‌پذیری دارد و مانع فرونشت خاک است. این گِل از نظر کاربرد به دسته‌های مختلف تقسیم میشود و دارای ترکیباتی چون پتاسیم، کلسیم، آلومینیوم و ارگانوفیل است.

 از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن میتوان به وجود 67 درصد مونت موریلونت اشاره نمود. دارای 60 درصد کلسیم و 13 درصد اکسید آلومینیوم است. به همین دلیل این خاک ترکیبی مطمئن و دارای پوشش دهی مناسب برای جداره‌های حفاری است.

بنتونیت حفاری به دلایل زیر در حفاری و شمع زنی استفاده میشود:

بنتونیت کلسیمی

بنتونیت کلسیمی همانطور که از نامش پیداست دارای میزان بیشتری کلسیم است و جاذب یون محسوب میشود. از بنتونیت کلسیمی برای یون‌زدایی استفاده خواهد شد. بر خلاف بنتونیت سدیمی که جاذب آب است، این ماده جاذب چربی‌ها و روغن است. در شوینده‌های صنعتی کاربرد بسیاری دارد. بنتونیت کلسیم دار در خوراک دام و طیور نقش سم‌زدایی و تامین مواد معدنی مورد نیاز دارم را دارد. 

بنتونیت کلسیمی با داشتن ویژگی سم‌زدایی در صنعت سلامت نیز کاربرد دارد و از آن برای تهیه ماسک‌های صورت استفاده میشود. این ماده قادر به جذب انواع مایکوتوسین و آفلاتوکسین است به همین دلیل باعث کاهش مسمومیت دام و طیور میشود. بنتونیت کلسیمی دارای رنگ سفید و کرم است و برای تهیه آن می‌توانید از طریق فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر اقدام نمایید.

 بنتونیت کلسیمی دارای قیمت مناسب است و با توجه به نیاز و کاربرد تهیه و خریداری می‌شود. برای تهیه و سفارش بنتونیت کلسیمی می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما مشاوره قبل از خرید دریافت نموده و سپس سفارش خود را ثبت نمایید. بنتونیت کلسیمی از جمله موادی است که با داشتن کاربردهای فراوان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

 قیمت مناسبی دارد و برای محیط‌های مختلف قابل استفاده است. بنتونیت کلسیومی به صورت کلوخه، کیسه‌ای و بسته‌ای به فروش می‌رسد. این بنتونیت در اصطلاح بنتونیت زنده خوانده میشود. از جمله مصارف آن میتوان به بستر مناسب حیوانات، فیلر، خوراک دام و طیور، تولید مواد شوینده و پاک کننده اشاره نمود.

بنتونیت سدیمی

بنتونیت سدیمی همانطور که از نامش پیداست دارای میزان بیشتری سدیم می‌باشد و وقتی با آب در تماس باشد متورم میشود و قادر خواهد بود چندین بار آب را جذب نموده و خشک شود. این بنتونیت دارای خواص کلوئیدی است و برای حفاری در چاه‌های نفت استفاده میشود. این بنتونیت دارای خاصیت تورم‌پذیری است و آن را به عنوان یک سیلانت برای ایجاد سدی نفوذناپذیری آماده میکند.

بنتونیت سدیمی دارای ساختار هشت وجهی است که از شش واحد هیدروکسیل ساخته شده است. بنتونیت سدیمی در بسته‌بندی بگ و کیسه وجود دارد و به صورت قدرت جذب آب 250، 400، 600 و 800 به فروش میرسد. این بنتونیت در شکل‌های کلوخه، دانه‌بندی و پودری با قابلیت بالا تولید شده است و دارای کیفیت مناسبی است. بنتونیت سدیمی دارای ترکیب‌های مختلف است. رنگ بنتوننیت سدیم‌دار به صورت کلی سفید یا کرم یا صورتی یا سبز است.

رنگ بنتونیت اطلاعات مفیدی در مورد ساختار آن در دست قرار میدهد. از بنتونیت سدیمی در خاک بستر گریه و بنتونیت چاه ارت صنعت پتروشیمی و امور ساختمانی استفاده میشود. بنتونیت سدیم‌دار در تولید غذای گرانول‌دار استفاده میشود چرا که مانع از فساد محصولات تغذیه دام میشود. بنتونیت کلسیم‌دار دارای توانایی بالایی در جذب روغن میشود و در صنعت تضفیه روغن و مواد آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

بنتونیت خاک رس

بنتونیت خاک رس از خاکستر آتشفشانی تشکیل شده است. بسیار نرم و حالت پودری دارد. از پودر آن برای تهیه ماسک صورت و مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده میشود. بنتونیت خاک رس دارای کیفیت بالا و مواد تشکیل دهنده معدنی است. از جمله مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

بنتونیت خاک رس از 7 مدل خاک رس تشکیل شده است و در دسته‌های کائولن، ایلیت، ورمیکولیت، کلوریت، اکسی هیدروکسید آهن و الوفان طبقه‌بندی می‌شوند. خاک رس دارای لایه میکروسکوپی از سیلیکا بوده و قادر به جذب مایعات و سموم است. 4 مدل از بنتونیت خاک رس از مهم‌ترین انواع آن هستند:

بنتونیت سدیمی، بنتونیت کلسیمی، بنتونیت پتاسیومی، بنتونیت آلومینیومی.

گوگرد بنتونیت دار

برای بهبود زمین‌های کشاورزی و اصلاح خاک‌های قلیایی گوگرد بنتونیت‌دار به وسیله کودپاش پای درختان ریخته میشود یا به صورت چالکود در سایه‌انداز درختان مورد استفاده قرار میگیرد. بنتونیت با جذب رطوبت و متورم شدن در بستر خاک متلاشی و سبب اکسیداسیون سریع گوگرد میشود. گوگرد به ذرات ریزتر تبدیل و وارد خاک میشود. برای تسریع در فرایند اکسیداسیون گوگرد میتوان از بنتونیت در ترکیب با کود حیوانی استفاده کرد. گوگرد سبب کاهش pH موضعی خاک‌های آهکی میشود و سولفات مورد نیاز برای گیاهان را تامین میکند‌.

 همچنین سبب افزایش حلالیت عناصر کم‌مصرف و پرمصرف به ویژه فسفر، آهن، روی و کنترل برخی از عوامل بیماری زای قارچی و همچنین اصلاح خاک‌های شور و قلیایی میشود. گوگرد از اجزاي اصلي تشكيل دهنده پروتئين و جزء مهمي در تولید ويتامين‌های لتزم متابوليسم گياهان محسوب میشود. خاک‌های عادی كشاورزی كربناتی می باشند و مصرف كود گرگرد بنتونيت‌دار باعث كاهش pH و اصلاح خاك می‌شود. گوگرد خاصیت اصلاح کنندگی دارد و باید به همراه بنتونیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای استفاده از گوگرد بنتونیت‌دار:

فرایند بنتونیت شامل موارد زیر میگردد:

بنتونیت ریخته گری

بنتونیت ریخته‌گری دارای درصد بالایی از سدیم و کلسیم است. از این رو در دو مدل بنتونیت ریخته‌گری سدیمی و بنتونیت ریخته‌گری کلسیمی تولید میشود. به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی و پلاستیسیته دارای مقاومت بالا در ماسه و قالب‌های ریخته‌گری است. بنتونیت ریخته‌گری دارای اندیس تورم بالا و استحکام زیادی است. از جمله مزایای بنتونیت ریخته‌گری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

این بنتونیت دارای مواد افزودنی بالایی است و در تهیه قالب ریخته‌گری مانند: پرلیت، گرافیت، خاک اره، سیلیس، خاک اخری، زغال دریایی، ملاس نیشکر و کربنات کلسیم و حبوبات و غلات استفاده میشود. بنتونیت ریخته‌گری با خلوص بالا تولید میشود و دارای کیفیت بالایی است. برای سفارش و تهیه میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید و محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید.

بنتونیت ارگانوفیل

بنتونیت ارگانوفیل یکی از بنتونیت‌های صنعتی است. بنتونیت ارگانوفیل شامل محصول واکنش خاک رس نوع اسمکتیت با ظرفیت تبادل کاتیونی حداقل 75 میلی‌گرم است. یک آنیون اولیه انتخاب شده از گروهی متشکل از آنیون‌های مشتق شده از اسیدهای آلی سولفونیک، سولفات‌های آلکیل و مخلوط آنها حاوی حداقل یک گروه آلکیل خطی یا شاخه‌ای که دارای بیش از 9 اتم کربن، اسیدهای سولفونیک معطر و مخلوط آنها باشد. 

آنیون ثانویه متفاوت از آنیون اولیه گفته شده و از گروهی متشکل از آنیون‌های مشتق شده از اسیدهای آلی با pKa کمتر از 11.0 و مخلوط‌های آن انتخاب شده است. بنتونیت ارگانوفیل دارای یون‌های بار منفی است و برای سم‌زدایی و حل‌کردن چربی‌ها مناسب است. بنتونیت ارگانوفیل دارای کیفیت بالایی است و در موارد مختلف استفاده میشود. برای تهیه و خرید آن میتوانید از طریق روش‌های مختلف اقدام به سفارش نمایید. در صورت نیاز به مشاوره میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید