اجرای استاندارد چاه ارت با بتونیت: بتونیت مناسب برای چاه ارت و یا ارتینگ دارای ویژگی‌هایی همچون اندازه خیلی ریزی است، حدود ۵ تا ۸ برابر وزن اولیه خود آب را جذب می‌کند، سطح تماس آن خیلی زیاد است، حجم و اندازه‌ای حدود ۱۳ برابر حجم خشک شده را دارد و غیره را دارد. اصولاً زمانی که بتونیت حجم ۶ برابر پیدا کند به شکل بسیار غلیظ و لزجی در می‌آیند؛ در این صورت علاوه بر حفظ شکل خود در صورت تماس با سطح دیگری که به آن چسبیده می‌تواند که مشکلاتی همچون اتصال لازم، تراکم خاک، چسبندگی را بر طرف می‌کند. با توجه به ویژگی‌های گفته شده و قیمت مناسب در مقایسه با مخلوط ذغال و نمک و مشکلات استفاده از مخلوط نمک و ذغال، از بتونیت به عنوان الکترولیتی مناسب برای ارتینگ استفاده می‌شود.  👈 مشاهده انواع تجهیزات چاه ارت با بروزترین قیمت 👉

بتونیت چاه ارت

در حالت کلی بتونیت ماده‌ای است که از آن در حفاری کردن چاه‌ها استفاده می‌شود. زمانی که بتونیت چاه ارت به شکل اکتیو می‌شود می‌توان آن را برای سیستم ارتینگ اجراء کرد. گفتنی است که بتونیت یک ماده معدنی در زیر مجموعه رس‌ها و یا شبه رس‌ها قرار می‌گیرد که شامل مقدار کمی بیدلیت و یا مونتموریلونیت است؛ پس زمانی که می‌گوییم بتونیت یعنی رسی که ۸۵٪ الی ۹۰٪ کانی مونتموریلونیت است. خواص یک بتونیت چاه ارت مرغوب با توجه به میزان مونتمریلونیت تعیین می‌شود. در حالت کلی بتونیت به دو دسته سدیم‌دار (متورم) و کلسیم‌دار (غیر متورم) تولید می‌شوند. باتوجه به ویژگی‌هایی که برای بتونیت‌های مختلف است برای کاربردهای متنوع استفاده می‌شوند؛ برای مثال بتونیت کلسیم‌دار در تهیه ماسه ریخته‌گری، فیلتراسیون، جاذب روغن یا گریس و… استفاده می‌شود و اما بتونیت‌های سدیم‌دار می‌توانند آب را تا چند برابر حجم معمولی جذب کنند، یعنی پس از جذب آب حالتی چسبنده یا ژله‌ای به خود می‌گیرد؛ بنابراین برای دوغاب دیوارها، چاه ارت، سیالات حفاری و غیره کاربرد دارد.

کاربرد بتونیت

مزیای استفاده از بتونیت در چاه ارت نسبت به مخلوط ذغال و نمک

استفاده از بتونیت به نسبت مخلوط ذغال نمک عبارت‌اند از:

💠 استفاده از بتونیت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. بتونیت چاه ارت علاوه بر قیمت ارزان‌تر از کیفیت بالاتری نسبت به ذغال و نمک برخوردار است. نیازی نیست که برای هزینه‌های جانبی همچون تعویض قطعات خورده شده را پرداخت کنید.

💠 زمانی که بارندگی وجود داشته باشد آب به داخل خاک نفوذ می‌کند و منجر به شسته شدن نمک می‌شود و آن را به لایه پایینی انتقال می‌دهد و همین مورد منجر به افزایش مقاومت زمین می‌شود.

💠 از آن جایی که نمک خورده می‌شود به مرور زمان الکترودها کاملاً از بین می‌روند و باید هزینه‌هایی برای تعویض الکترودها پرداخت شود؛ اما استفاده از بتونیت منجر به خوردگی الکترودها یا صفحه نمی‌شود.

💠 بتونیت جذب بالایی دارد به همین دلیل می‌تواند مدت طولانی رطوبت را در خود حفظ کند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای مناطق کویری و خشک خواهد بود.

💠 بتونیت به نسبت مخلوط ذغال و نمک حمل راحت‌تری دارد و خاصیت تبادلی یون آن بیشتر است.

روش‌های اجرای اتصال زمین با استفاده از بتونیت اکتیو (فعال شده)

این روش‌ها عبارت‌اند از:

کاربرد بتونیت اکتیو در چاه ارت استاندارد در کانال‌های سطحی

🔶 بایستی که کانالی با ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر و عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر را حفر کنید، اما اگر عمف نفوذ یخ‌زدگی در خاک بیشتر از ۷۵ سانتی‌متر بود بایستی کانال را عمیق‌تر حفر کنید.

🔶 حال کف کانال را با استفاده از بتونیت تا ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر بپوشانید. بتونیت به شکل دوغاب سفت یعنی ۳۵٪ بتونیت و ۶۵٪ آب باشد.

🔶 حال بایستی سیم یا میله مسی راروی لایه زیرین را طبق دستورالعمل اجرای ارتینگ، بخوابانید.

🔶 حال با استفاده از دوغاب سفت شده بتونیت روی سیم را تا ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر بپوشانید.

🔶 کانال را استفاده از خاک سرند شده پر کنید.

بتونیت کیسه ای

استفاده از بتونیت اکتیو در چاه‌های عمودی برای نصب کردن میله

🔴 چاهی با قطر تقریبا ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متر و عمق تقریباً ۳ متر را حفر نمایید.

🔴 در میان حفره یک عدد میله به طول ۳ به صورتی در چاه قرار دهید که حدود ۵۰ سانتی‌متر از آن داخل زمین باشد.

🔴 بتونیت چاه ارت را به روش قبل آماده کنید و سپس آن را دور تا دور میله بریزید.

🔴 ترتیب تهیه و پرکردن بتونیت در چاه ارت: در قسمت پایینی ۶۵٪ دوغاب بتونیت و ۳۵٪ مخلوط خاک رس، بتونیت، آب در سطح بالا بریزید.

🔴 در هنگام پر کردن چاه پس از هر ۲۰ سانتی‌متر ریختن دوغاب، سعی کنید مواد دوغاب سفت شده را کمپکت کنید تا به صورت کامل ذرات به میله بچسبند.

اجرای ارتینگ با استفاده از بتونیت در چاه عمودی با نصب صفحه مسی

🟢 چاه ارتی با عمق ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متر حفر کنید و عمق آن را ۳ متر در نظر بگیرید.

🟢 حداقل در دو نقطه سیم ارت را به صفحه وصل کنید.

🟢 صفحه ارت را با ابعاد ۳*۵۰۰*۵۰۰ میلی‌متر را داخل چاه ارت به صورت عمودی بگذارید.

🟢 دوغاب بتونیت سفت را به صورتی داخل چاه بریزید که علاوه بر فشردگی مناسب تا ۳۵ سانتی‌متر بالای صفحه را بپوشاند.

🟢 برای این که بقیه چاه پر شود از ترکیب ۳۰٪ بتونیت و ۷۰٪ خاک و آب استفاده کنید.

🟢 برای این که چاه ارت به روش و ابعاد ذکر شده ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم تا ۲ متر به بعد از آن به منظور مخلوط با خاک بایستی از ۱۲۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم بتونیت خشک استفاده کنید.

بتونیت در چاه ارت

✍️ سخن پایانی

گفتنی است که بتونیت چاه ارت کاربردهای دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید ماسه ریخته‌گری، تهیه گل حفاری، عاملی برای جلوگیری از نشتی آب در کانال‌های انتقال آب یا سدها، به عنوان ماده شفاف کننده مایعاتی همچون ماءالشعیر و آبمیوه، زلال کننده آب، تصفیه کننده مایعاتی مانند پارافین، پلت کردن خوراک دام، گندوله‌سازی مواد معدنی همچون سنگ آهن و غیره اشاره کرد. در این مطلب اطلاعات کافی و جامعی را در رابطه با اجرای استاندارد چاه ارت با بتونیت بیان کردیم و گفتیم استفاده از آن به نسبت مخلوط ذغال و نمک چه مزیت‌هایی دارد. در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد یا نظری می‌توانید آن را برای خاورمس کامنت کنید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کامنت‌های شما پاسخ می‌دهیم.

نوشته شده در تاریخ ۰۵ تیر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید