گفتنی است که اجرای چاه ارت در هر خانه و ساختمانی می‌تواند که جان و مال افراد را در امان نگه دارد. باید بدانید که اجرای این چاه ارت مسلتزم وجود یک سری تجهیزات است که با استفاده از آن‌ها می‌توان عملکرد مناسبی را از اجرای آن مشاهده کرد.

ملزومات چاه ارت

برای چاه ارت از تجهیزات و ملزومات مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله تجهیزات ارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صفحه مسی: صفحه مسی را معمولا به صورت عمودی در انتهای چاه قرار می‌دهند و سپس آن را به کابل مسی جوش می‌دهند. با این اتصال است که جریان اضافی به زمین انتقال داده می‌شود.
کابل مسی: همان گونه که از نام این کابل مشخص است هادی آن از جنس فلز مس است که جریان برق را به سرعت انتقال می‌دهد. هادی این کابل یا سیم مسی بسیار قوی است بنابراین از آن برای انتقال بار به صفحه مسی استفاده می‌کنند.
میله مسی: در مواردی دیده می‌شود که کندن زمین بسیار مشکل است چرا که خاک آن سفت است؛ بنابراین به جای صفحه مسی از میله مسی استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از میله مسی یک روش جایگزین برای چاه ارت است که در برخی موارد استفاده می‌شود.
بتونیت چاه ارت: گفتنی است که در ساختار بتونیت دو ترکیب نمک و زغال را خواهید دید. از بتونیت برای پر کردن چاه ارت استفاده می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم که بتونیت با کیفیتی را تهیه کنید.
شینه ارت: وظیفه شینه ارت این است که جریان را هدایت کند و آن را به قطعات مختلف تابلو برق ارسال کند.
کابلشو: در برخی اتصالاتی که در چاه ارت وجود دارد لازم است که از وسیله مخصوص این کار استفاده شود. بنابراین از کابلشو برای اتصال کابل به قسمت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

چاه ارت

اساسا برای اجرای چاه ارت از تجهیزات دیگری همچون جوش کدولد، جعبه تست ارت، مواد کاهنده بتونیت استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه این تجهیزات به فروشگاه معتبر خاورمس مراجعه کنید چرا که یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها است که در زمینه فروش این تجهیزات فعالیت می‌کند و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

روش‌های اجرای چاه ارت

در حالت کلی برای اجرای چاه ارت از دو روش ازت سطحی و عمقی استفاده می‌کنند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

ارت عمقی

لازم به اشاره است که یک روش معمول و متداول که برای اجراء کردن چاه ارت از آن استفاده می‌شود، روش عمقی است. در این روش از یک چاه با عمق بالا استفاده می‌شود. اصولا پس از حفر این چاه یک صفحه مسی را داخل آن قرار می‌دهند و در نهایت هم آن را با مواد خاص پر می‌کنند. عمقی که برای این چاه در نظر گرفته می‌شود متغیر است یعنی حفر چاه تا جایی ادامه یابد که خاک آن به یک رطوبت نسبی رسیده باشد. در واقع مراحل اجرای چاه در این روش عبارت‌اند از:

✔️ انتخاب محل چاه
✔️ عمق چاه
✔️ اتصال سیم به صفحه مسی
✔️ حفر چاه ارت
✔️ پر کردن چاه ارت
✔️ نصب شینه و میله برقگیر

ارت سطحی

اما گاهی اوقات نمی‌توان که زمین را حفاری کرد بنابراین ارت سطحی مناسب‌ترین گزینه خواهد بود؛ البته در مواردی که در عمق ۸۰ سانتی‌متر است، نیز اجراء می‌شود. در ارت سطحی معمولا ۷ روش وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارت حلقه‌ای، شعاعی، میله‌ای، حلزونی، شبکه‌ای، الکتروشیمی، مختلط اشاره کرد. زمان اجرای این روش بایستی مطمئن شوید که فضای لازم و امکان حفاری در اطراف سایت هم وجود دارد.

سعی کنید این روش را در مکانی اجراء کنید که پستی و بلندی محوطه سایت زیاد نباشد. اصولا لازم است که ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد برای مثال شهرهای جنوبی کشور یا شهرهای شمالی کشور گزینه‌های مناسبی هستند. در حالت کلی با توجه به مزیت‌هایی که در روش سطحی دیده می‌شود اجرای آن ارجحیت دارد.

می‌توانید که با توجه به نوع زمین که دارید یکی از روش‌های ذکر شده را انتخاب کنید و در جهت اجرای آن اقدام کنید.

روش‌های اجرای چاه ارت

مراحل اجرای چاه ارت در ساختمان

در ابتدا لازم است که یک چاه را به عمق ۴ الی ۶ متر حفاری کنید که این مورد به نوع خاک شما بستگی دارد. یعنی با توجه به نرم بودن یا سنگلاخی بودن خاک عمق متفاوتی را برای چاه در نظر می‌گیرند. بهترین مکان برای چاه ارت محلی است که بتوان آن را آبیاری کرد یعنی باغ و باغچه و… که آسیبی هم سازه ساختمان وارد نمی‌کند.

قرارگیری صفحه مسی داخل چاه

صفحه مسی را در العاد ۵۰*۵۰ تهیه کنید و آن را به صورت عمودی داخل چاه جایگذاری کنید. این صفحه با کف چاه به اندازه ۲۰ سانتی‌متر باید فاصله داشته باشد. انتهای سیمی که به صفحه جوش خورده است را به بیرون چاه انتقال دهید.

پر کردن چاه ارت با بتونیت

با استفاده از مواد کاهنده مقاومت زمین یعنی بتونیت اطراف صفحه مسی را پر کنید. در واقع حدود ۵۰۰ کیلو گرم بتونیت احتیاج دارید که اطراف صفحه مسی و ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از آن را بپوشانید. پس از چهار ساعت که مواد سفت شد بایستی که لوله پولیکا را روی صفحه بگذارید و سپس با استفاده از خاک نرم چاه را پر کنید. اگر سنگ ریزه‌ای وجود دارد می‌توانید آن را داخل لوله بریزید تا آب به راحتی داخل آب نفوذ کند.

اتصال سیم مسی به شینه

این مرحله بسیار مهم است و بایستی که انتهای سیم مسی را که بیرون از چاه بود به اندازه ۲۰ سانت داخل خاک کنید. حال توسط کابلشو شینه زمین تابلو را محکم کنید گفتنی است که علاوه بر شینه تجهیزات دیگر را متصل کنید. برای اتصال قطعات مسی از جوش نقره یا برنج استفاده کنید و در صورت‌عدم وجود آن‌ها از کدولد استفاده کنید.

تست چاه

با دستگاه تستر چاه ارت را تست کنید.

سخن پایانی

در این مطلب اجرای چاه ارت را به صورت کامل و تخصصی بررسی کردیم. توصیه می‌کنیم از تجهیزات مناسب و با کیفیتی برای اجرای آن استفاده کنید. در واقع می‌توانید هر شش ماه یا هر یک سال عملکرد چاه ارت را با استفاده از دستگاه تستر تست کنید.

انتشار در تاریخ 1401/03/17

دیدگاهتان را بنویسید