با اضافه کردن چیزی به تاسیسات برقی که باعث ایجاد تغییرات شود پس در کنار سایر موارد برقکار بایستی بررسی کند که تنظیمات تجهیزات ارتینگ و باندینگ (EARTH & BONDING SYSTEM) به اندازه استاندارد مورد نیاز باشد. دلیل این کار این است که ایمنی کار یا پروژه به تجهیزات ارتینگ و همبندی کاملاً وابسته است.

همبندی چیست؟

اگر در تاسیسات برقی خطایی رخ دهد و با لمس قسمت فلزی که برق در آن جریان دارد، قطعاً شوک الکتریکی ایجاد می‌شود. در حقیقت برای محافظت شما در برابر شوک الکتریکی از ارتینگ استفاده می‌شود یعنی ارتینگ با ایجاد یک مسیر در جهت انتقال جریان خطا به سمت زمین، این کار را انجام می‌دهد. دستگاه محافظ توسط ارتینگ منجر به قطع شدن جریان الکتریکی به مدار می‌شود؛ چرا که این جریان دارای خطا است. فرض کنید یک اجاق برقی دارای خطا است توسط ارتینگ (رسانای محافظ) به سمت زمین انتقال داده می‌شود. دستگاه محافظ (ممکن است مدارشکن یا فیوز باشد) در یونیت مصرف کننده قادر است منبع تامین برق به اجاق برقی را قطع کند. در این صورت است که اگر به اجاق گاز دست زده شود، خطری دیده نمی‌شود و شوک الکتریکی هم ایجاد نمی‌شود.

🔶 💠 🔶 💠 🔶 💠 

مشاهده و خرید آنلاین انواع تجهیزات چاه ارت

🔶 💠 🔶 💠 🔶 💠 

ارتینگ و باندینگ

باندینگ یا همبندی

باندینگ که به آن همبندی هم می‌گویند برای کاهش خطر شوک الکتریکی به افراد استفاده می‌شود. احتمال این که با لمس دو بخش فلزی جدا از هم که در آن جا که خطایی در یک نقطه در تامین کردن تاسیسات الکتریکی دیده شود. ولتاژ توسط متصل کردن رساناهای باندینگ بین قطعات خاص در جایی که احتمال وجود داشتن است، کم می‌شود. اساساً دو مدل همبندی وجود دارد که نوع اول اصلی و نوع دوم تکمیلی است. به دلایل ایمنی در صورت نیاز بهبود سیستم ارتینگ و باندینگ شخص متخصص توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم که با متخصص ارتینگ مشورت کنید، چرا که دارای الگوی مصوب دولت برای انجام دادن کار تاسیسات برقی نیاز محسوب می‌شود.

همبندی اصلی برای هم ولتاژ کردن

پس از بررسی ارتینگ و باندینگ لازم است که بگوییم یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که برای جلوگیری از برق گرفتگی در ساختمان وجود دارد همبندی اصلی برای هم ولتاژ کردن است. اگر اسکلت هادی ساختمان و بدنه‌های هادی‌های بیگانه نظیر لوله کشی‌ها و یا بدنه هادی تجهیزات الکتریکی ساختمان‌ها با هادی کم مقاومت که سطح مقطع بزرگی دارند به هم متصل می‌شوند. در این اجزایی که ذکر کردیم اگر جریان زیادی هم وجود داشته باشد اختلاف پتانسیل زیادی هم دیده نمی‌شود که منجر به برق گرفتگی شود. همبندی کردن هم ولتاژی که در حجم ساختمان ایجاد می‌شود بزرگی آن به وسعت ساختمان بستگی دارد. در حالت کلی همبندی اصلی به منظور هم ولتاژ کردن جلوگیری از تشکیل ولتاژهای خطرناک خواهد بود که بین بخش‌های مختلف که احتمال لمس وسیله‌ها توسط یک نفر به صورت همزمان وجود دارد. در این زمان نباید زمین را فراموش کرد برای مؤثر بودن همبندی بایستی پتانسیل اجزای همبندی به پتانسیل زمین نزدیک باشد. ناگفته نماند که نتیجه وارد کردن هادی بیگانه و اجزای فلزی ساختمان در همبندی همین می‌شود.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

باکیفیت‌ترین صفحه مسی در ابعاد مختلف را از خاورمس بخواهید.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

همبندی

انواع همبندی هم ولتاژ کننده

تمام همبندی‌های هم ولتاژ کننده عبارت‌اند از موارد زیر:

🔶  لوله کشی‌های فلزی آب

🔶 هادی حفاظتی یا PE

🔶 سیستم‌های تهویه

🔶 لوله کشی‌ها و سیستم خنک کننده

🔶 هر گونه لوله کشی فلزی

🔶 اجزای فلزی سازه‌های ساختمان

🔶 ساختمان‌هایی که بایستی از TN-S استفاده کنند.

عوامل عمده خطر در تاسیسات برقی

از جمله عمده‌ترین عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

💠 بسیاری جریان‌های برق گرفتگی

💠 دماهای زیاد که منجر به سوختگی، آتش سوزی و یا صدمات دیگر می‌شوند.

دو عامل ذکر شده به صورتی به سیستم اتصال زمین بستگی دارد؛ چرا که در اصول اساسی اتصال زمین بیشتر بررسی می‌شوند. مورد دیگر حفاظت در برابر تماس‌های غیر مستقیم است، یعنی بر اساس مقرارت اشخاص و حیوانات اهلی در برابر خطرات احتمالی که از تماس با بدنه هادی نشات می‌گیرند هم بایستی به صورت زیر محافظت شوند:

A. از عبور جریان اتصالی به بدن حیوانات اهلی اشخاص جلوگیری شود.

B. به اندازه کمتر از جریان برق گرفتگی، جریان اتصالی که احتمال عبور از بدون را دارد محدود کنند.

C. در زمان جریان مساوی و یا بیشتر از جریان برق گرفتگی که منجر به قطع خودکار تغذیه می‌شود.

اصول باندینگ در سیستم ارت

تشکیل شبکه اصلی اتصال زمین

برای تشکیل شبکه اصلی اتصال به تجهیزات مختلفی احتیاج است که از جمله آن‌ها می‌توان به تجهیزات چاه ارت اشاره کرد. برای مثال تجهیزات این چاه به نوبه خود انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها صفحه مسی است؛ البته برای تشکیل این شبکه بایستی شماری از الکترودهای مخصوص اتصال زمین که تعداد آن بر طبق مقاومت الکتریکی زمین کاملاً متفاوت است. این تعداد محاسبه می‌شود و در اطراف ساختمان یا محل تعیین شده به ترتیب نصب می‌شوند. بایستی فاصله هر الکترود تا الکترود بعدی کمتر از دو برابر طول الکترود نباشد و سپس تمام الکترودها توسط شمش مسی یا سیم به هم وصل می‌شوند.

تعاریف برخی کلمات استفاده شده

🟡 باندینگ: روشی است که ریسک ایجاد شوک الکتریکی را کاهش می‌دهد.

🟡 رساناها: سیم‌های هستند که جریان برق را حمل می‌کنند.

🟡 یونیت مصرف کننده: جعبه ابزاری است جهت کنترل و توزیع الکتریسیته در اطراف ساختمان.

🟡 جریان: جاری شدن الکتریسیته را جریان می‌گویند.

🟡 ارت: اتصال به زمین است.

🟡 ارتینگ: روشی برای جلوگیری ورود شوک‌های الکتریکی به بدن

🟡 زنده: فعال و اکتیو که الکتریسیته در آن است.

🟡 تاسیسات الکتریکی: سیستم سیم کشی به صورت ثابت

🟡 باندینگ اصلی: رساناهایی به رنگ زرد و سبز که به پایپ‌های فلزی داخل ساختمان به ترمینال اصلی تاسیسات متصل می‌شوند.

🟡 ترمینال اصلی: محلی که رساناهای ارتینگ و همبندی به هم متصل می‌شوند.

🟡 باندینگ تکمیلی: رساناهایی به رنگ زرد و سبز که قطعات فلزی قابل دسترسی تجهیزات الکتریکی را به قطعات فلزی دسترسی‌پذیر تجهیزات فلزی متصل می‌کنند؛ البته آن‌هایی که الکتریکی نیستند.

✍️ سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که ارتینگ و باندینگ را به صورت کاملا تخصصی بررسی کنیم امیدوارم که اطلاعات ارائه شده مفید واقع شده باشند. اگر می‌خواهید تجهیزات ارتینگ مثل میله ارت، صفحه مسی و غیره را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تهیه کنید به فروشگاه اینترنتی خاورمس مراجعه کنید.

نوشته شده در ۸ تیر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید