تسمه مسی بافته شده را با نام “نوار مسی” هم می‌شناسند و با توجه به مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو مدل تسمه ارت و تسمه ارت قابل انعطاف سری‌های مختلف تولید شده تسمه‌های مسی هستند که معمولا در دسته لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای چاه ارت قرار دارند. لازم است بدانید که این تسمه‌ها به وسیله رشته‌های جداگانه مسی و یا رشته‌های مسی طراحی و تولید می‌شوند. پارامتر بسیار مهمی که در ساخت این تسمه‌ها وجود دارد انعطاف‌پذیری آن‌ها است که این پارامتر مهم به وسیله عوامل متعددی تعیین می‌شود.

 استفاده از این تسمه‌ها در صنایع برق و الکترونیک به وفور دیده می‌شود. لازم است بدانید که عملکرد ترانسفورماتورها، توربین‌ها، ژنراتورها موجب لرزش‌های نسبی می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این لرزش‌ها از تسمه‌های مسی استفاده می‌کنند و تا حدودی از آن‌ها جلوگیری می‌شود. با توجه به این قابلیت خوبی که دارد در تابلوهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تسمه‌ها در ابتدا و انتهای خود دارای کابلشو دارند که باعث می‌شوند کار به راحتی انجام شود. 

در واقع در صنعت تابلو سازی این محصول دارای اهمیت بسیار بالایی است به همین دلیل به صورت فلکسیبل و با رشته‌های نازک مسی بافته میشود و در نهایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این تسمه‌ها را در سایزهای 10 و 15 و 20 و 30 سانتی‌متری طراحی و تولید می‌کنند که با توجه به کاربرد و نیازتان می‌توانید یکی از سایزهای آن را انتخاب کنید.

ویژگی تسمه مسی بافته شده

لازم است بدانید که این نوع تسمه‌ها با متریال مس ساخته می‌شوند که با گریدهای  C102  و C101 با درجه خلوص بالای 99/5 تولید می‌شوند. اساسا دو طرف این تسمه به وسیله لوله مسی پانچ و پرس شده است و در سطح مقطع و طول متناسب با نیاز مشتری‌ها تولید و به فروش می‌رسند. در ابتدا و انتهای این تسمه می‌توانید که کابلشوها را مشاهده کنید که موجب راحتی و سهولت کار می‌شوند.

 در واقع این محصول بسیار پرکاربرد است و در صنعت تابلو سازی بسیار اهمیت دارند به همین دلیل به صورت فلکسیبل و با رشته‌های نازک مسی بافته می شود و در نهایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که حجم بسیار زیادی از این تسمه‌ها به فروش می‌رسد لذا این محصول یکی از قطعات پر کاربرد و پر مصرف در صنعت برق است. می‌توان گفت که در تمام تابلوهای برقی این تسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

اگر از تسمه‌های بافته شده استفاده نشود ارتینگ و سیستم برق دچار اختلال خواهد شد. همانگونه که گفتیم معمولا این تسمه‌ها را در سایزهای 10 و 15 و 20 و 30 سانتی‌متری طراحی و تولید می‌کنند البته در حلقه‌های 500 متری هم تولید می‌شوند که تولید این محصول بر طبق استانداردهای BS-4109 است. ناگفته نماند که انعطاف‌پذیری برای این تسمه‌ها به این معنی است که عمر مفید یک کابل که در داخل یک محافظ مسی و یا فولاد ضد زنگ است، بیشتر می‌شود و علاوه بر می‌تواند که کابل را قابل حمل کند.

کاربرد تسمه مسی بافته شده

بیشتری کاربردی که برای این تسمه‌ها می‌توان نام برد در همبندی پنجره و درب‌های فلزی و یا فنس است. کاربرد دیگری که این تسمه‌ها دارند استفاده آن‌ها در سیستم ارتینگ است که منظور هم پتانسیل کردن تجهیزات استفاده می‌شود البته این تجهیزات ( همچون درب و پنجره‌های فلزی ) دارای وضعیت دینامیکی هستند. گفتنی است که قابلیت انعطاف‌پذیری این تسمه‌ها بسیار بالا است و معمولا در اتمسفرهای خورنده با پوشش قلع مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در بسیاری از موارد تسمه مسی بافته شده انعطاف‌پذیر، متشکل شده از تعداد زیاد سیم‌های مسی که برای اتصالات الکتریکی که قابلیت انعطاف‌پذیری دارند در بین قطعات بزرگ به کار برده می‌شوند. لازم است که اشاره شود نوارهای متشکل شده از تعداد زیادی سیم‌های کوچک (البته نسبت به کابلی که از سیم‌های بزرگ تر تشکیل شده است) در برابر پارگی‌هایی که ممکن است در اثر حرکت مدام و لرزش به وجود بیایند بسیار مقاوم‌ترند. 

این محصول در تمام تابلو برق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت برق به وفور استفاده می‌شود. و دیگر کاربردهای این تسمه عبارت‌اند از موتورهای لوکوموتیو، موتورهای اتومبیل، تجهیزات الکتریکی، مجموعه‌های DG، کیت‌های اتصال کابل، اتصالات فلنج و … هستند.

ابعاد تسمه مسی بافته شده

این تسمه‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و بر اساسا استاندارد BS EN 13602 عبارت‌اند از:

تسمه 12*1 که ضخامت 1 میلی‌متری و عرض 12 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.06Kg است.

تسمه 15*1/5 که ضخامت 1/5 میلی‌متری و عرض15  میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0/1Kg است.

تسمه 19*2/5 که ضخامت 2/5 میلی‌متری و عرض 19 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.16Kg است.

تسمه 25*3 که ضخامت 3 میلی‌متری و عرض 25 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.25Kg است.

تسمه 25*3/5 که ضخامت 3/5 میلی‌متری و عرض 25 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.34Kg است.

تسمه 30*5 که ضخامت 5 میلی‌متری و عرض 30 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.49Kg است.

تسمه 32*6 که ضخامت 6 میلی‌متری و عرض 32 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.63Kg است.

تسمه 37*6 که ضخامت 6 میلی‌متری و عرض 37 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 0.93Kg است.

تسمه 45*6 که ضخامت 6 میلی‌متری و عرض 45 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 1.15Kg است.

تسمه 50*8 که ضخامت 8 میلی‌متری و عرض 50 میلی‌متر دارد و وزن تقریبی هر متر 1.45Kg است.

ابعاد (میلی‌متر)

طول (میلی‌متر)

کد محصول

۱۵*۱.۵

۴۰۰

FCB 1540

۱۹*۲.۵

۲۰۰

FCB 1920

۲۵*۳

 

۴۰۰

FCB 2540

۳۰*۵

۲۰۰

FCB 3020

۳۲*۶

۲۰۰

FCB 3220

دیدگاهتان را بنویسید