درگذشته نقطه نوترال یا نول در خطوط برق و ساختار این اتصال‌ها جایی نداشت و ارت بی‌معنا بود که باعث بروز خسارت و آتش‌سوزی در بناها می‌شد. امروزه به امر ارتینگ توجه خاصی می‌شود و تسمه‌ مسی نازک و به‌طور ویژه تسمه‌های مسی در این امر حائز اهمیت هستند که آن به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد مس است.

تسمه‌های مسی نوعی از تسمه‌های فلزی هستند که به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار خوب،  یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات و کالاهای برقی در صنایع الکتریکی است. قابلیت جوشکاری، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی تسمه‌های مسی، از دیگر خواص این محصولات هستند.

 از پراستفاده‌ترین رساناها در دستگاه‌های ارتینگ و صاعقه گیر، تسمه مسی بوده که به‌صورت رولی از جنس مس با خلوص بالای ۹۹ تولید و عرضه می‌شوند. تسمه‌های مسی قابلیت این را دارند که اندازه آن‌ها را بسیار کم کنیم که تسمه‌های مسی نازک پدید می‌آیند. اغلب دو سر تسمه‌های مسی بافته‌شده دارای کابل شو هستند که باعث آسان‌تر شدن کار می‌شود. این محصول پراستفاده در صنعت تابلوسازی حائز اهمیت بالایی بوده و به شکل فکسیبل با رشته‌های نازک مسی بافته می‌شود.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شما بازدیدکنندگان گرامی، می‌توانید انواع تسمه‌ مسی را از فروشگاه اینترنتی خاورمس تهیه کنید.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

کاربرد تسمه مسی نازک

تسمه مسی نازک چیست

قطعاً جهت خریداری هر محصول دانستن کاربرد آن امری ضروری است که سعی می‌کنیم به‌طور خلاصه کارایی‌های مهم تسمه مسی نازک را در فروشگاه اینترنتی خاورمس برای شما گردآوری کنیم.

کارایی اساسی این تسمه به‌عنوان هادی ارت و یا هادی نزولی است. همان‌طور که گفته شد تسمه مسی نازک دارای قابلیت انعطاف است. این تسمه‌ها جهت هم‌بندی بخش‌های لولایی و یا متحرک فلزی مثل درب‌های تابلو کاربرد دارند و در سایزهای متفاوت ساخته و عرضه می‌شوند.

منظور از هم‌بندی، وصل کردن بخش‌های گوناگون سیستم اتصال به زمین به یکدیگر است که این کار در جهت یکسان‌سازی پتانسیل بخش‌های متفاوت تأسیسات الکتریکی در بناها انجام می‌گردد. همبندی دارای اهمیت زیادی بوده و مهندس ناظر برق می‌بایست هم‌بندی را کنترل و گزارش بنماید.

تسمه مسی ارت بافته‌شده که می‌توانیم آن‌ها را تسمه مسی نازک هم بگوییم دارای موارد استفاده زیادی بوده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، کاربرد این نوع تسمه‌ها در تابلوهای برق است. از دلایل اصلی استفاده تسمه مسی در تابلوهای برق انعطاف بسیار زیاد این نوع از تسمه‌ها است که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد.

انواع ضخامت تسمه مسی نازک

تسمه‌های مسی به‌صورت کاملاً اصولی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و دارای استانداردهای جهانی نیز هستند.

ابعاد، وزن و ضخامت‌های تسمه‌های مسی مختلف بر اساس استاندارد BS EN 13602 برای شما خریداران گرامی گردآوری گشته تا باعث سهولت در خریدتان شود:

💠 تسمه ۱*۱۲: ضخامت: ۱ میلی‌متر، عرض: ۱۲ میلی‌متر و وزن هر متر تقریباً ۰.۰۶kg است.

💠 تسمه ۱.۵*۱۵: ضخامت: ۱.۵ میلی‌متر، عرض: ۱۵ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۱kg است.

💠 تسمه ۲.۵*۱۹: ضخامت: ۲.۵ میلی‌متر، عرض: ۱۹ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۱۶kg است.

💠 تسمه ۳.۵*۲۵:  ضخامت: ۳.۵ میلی‌متر، عرض: ۲۵ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۲۵kg است.

💠 تسمه ۵*۳۰: ضخامت: ۵ میلی‌متر، عرض ۳۰ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۴۹kg است.

💠 تسمه ۶*۳۲: ضخامت ۶ میلی‌متر، عرض ۳۲ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۶۳kg است.

💠 تسمه ۶*۳۷: ضخامت: ۶ میلی‌متر، عرض: ۳۷ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۰.۹۳kg است.

💠 تسمه ۶*۴۵: ضخامت: ۶ میلی‌متر، عرض: ۴۵ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۱.۱۵kg است.

💠 تسمه ۸*۵۰: ضخامت ۸ میلی‌متر، عرض: ۵۰ میلی‌متر و وزن هر متر آن تقریباً ۱.۴۵kg است.

ویژگی تسمه مسی نازک

تسمه‌های مسی نازک از رشته‌های سیم مسی ساخته شده‌اند. تسمه‌های مسی نازک ویژگی‌های بسیار کاربردی دارند؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به قابلیت جوشکاری بالای این محصول اشاره نمود. همواره این نوع تسمه‌ها برای صاعقه گیرها و همچنین سیستم ارتینگ بسیار کاربرد دارند. این محصولات با خلوص مس بالاتر ۹۹ درصد یا حتی ۹۹.۵ درصد عرضه می‌شوند. تسمه‌های مسی به‌راحتی قابل انشعاب گیری بوده و استحکام زیادی دارند و زمانی که معیوب می‌شوند، آسان‌تر و بهتر از سایر محصولات قابل تعویض هستند.

ویژگی تسمه مسی نازک
سخن نهایی

در این مقاله تسمه مسی نازک، کاربرد‌های آن و انواع ضخامت آن مورد بررسی قرار گرفت. خاورمس با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید