برای بررسی تفاوت برق گیر با صاعقه گیر بایستی بگوییم که برای اهداف یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تفاوت‌هایی هم دارند که این تفاوت منجر می‌شود که شما بدانید از چه سیستمی چگونه می‌خواهید محافظت کنید. در وهله اول بایستی با برق گیر و صاعقه گیر آشنا شوید.

صاعقه گیر

لازم به ذکر است که صاعقه گیر از جمله وسایل حفاظتی است که از مدار در برابر ولتاژ اضافه حاصل از رعد و برق محافظت می‌کند. برای این که از سیستم برق در برابر اضافه ولتاژ محافظت شود از صاعقه گیر استفاده می‌شود و توسط آن این ولتاژ اضافه به زمین هدایت می‌شود. اساسا با استفاده از کابل زمین یا سیستم ارت از سیستم‌های قدرت، خطوط هوایی در برابر برخوردهای مستقیم صاعقه محافظت می‌شود اما ناگفته نماند ممکن است که در برابر امواج عبوری این محافظت صورت نگیرد؛ در این صورت امواج به خروجی‌های متصل به تجهیزات و دستگاه‌ها می‌رسد و در نهایت مورد اصابت صاعقه‌ها قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند.

به همین دلیل است که صاعقه گیرها یا هدایت کننده‌های ولتاژ ناگهانی را در این سیستم مورد استفاده قرار می‌دهند تا در صورت مشاهده این ولتاژهای اضافی ناگهانی که در هنگام اعتصاب رعد و برق به وجود می‌آید به خوبی محافظت شوند. معمولا این وسیله را در نوک یا بالاترین قسمت یک سازه، ساختمان‌ها، برج‌ها، دکل‌های انتقال نصب می‌کنند. از این طریق است که ولتاژهای اضافی توسط یک مسیر امن به داخل زمین منتقل می‌شوند، و در نتیجه در برابر مشکلات و آسیب‌های صاعقه در امان می‌مانند.

تفاوت برق گیر با صاعقه گیر

برق گیر

و اما از برق گیرها به عنوان یک دستگاه محدود کننده ولتاژ یاد می‌شود که معمولا داخل پنل تجهیزات سازه آن را نصب می‌کنند؛ در این صورت است که از تجهیزات و ماشین آلات در برابر صاعقه و ولتاژهای گذرایی که توسط ضربات پالسی، سوئیچینگ، خطاهای الکتریکی، کاهش بار و… ایجاد می‌شوند، محافظت کنند. یکی از رایج‌ترین نمونه‌هایی که استفاده می‌شود مدل مقاومت اکسید-فلزی غیر خطی است که معمولا داخل محفظه‌ای با متریال لاستیک سیلیکون، پورسلین قرار داده شده است. در واقع آن را به صورت موازی با مدار مورد نظر می‌بندند تا در برابر افزایش ولتاژ در امان بماند. گفتنی است که این مدل برق گیر هم به شبکه زمین وصل می‌شود.

در گذشته به این وسیله صاعقه گیر می‌گفتند اما در حال حاضر آن را با نام برق گیر می‌شناسند چرا که عامل اصلی بیشتر اضافه ولتاژها از برخورد صاعقه نشات می‌گیرد و در حقیقت طراحی کردن سیستم‌های قدرت به این پیچیدگی امروز نیست. در بیشتر سیستم‌های پیشرفته‌ای که طراحی می‌شود عامل‌های مختلفی منجر به ایجاد اضافه ولتاژ می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به قطع بار و تغییر ناگهانی در توان بالای بار و قطع کننده در پست‌های EHV اشاره کرد.

تفاوت برق گیر با صاعقه گیر

در واقع قبل از بررسی تفاوت برق گیر با صاعقه گیر بایستی بگوییم که صاعقه گیرها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها صاعقه گیر الکترونیکی است. اساسا صاعقه گیر الکترونیکی دارای مشخصات منحصر به خود است که از جمله بهترین صاعقه گیرها است. از جمله موارد تفاوت برق گیر با صاعقه گیر عبارت‌اند از:

❇️ در مکان‌های متفاوتی نصب می‌شوند؛ اساسا برق گیر را داخل بورد پنل نصب می‌کنند و این در صورتی که صاعقه گیر را در محیط‌های بیرونی در بالاترین ارتفاع نصب می‌کنند.
❇️ اساسا داخل یک سازه به حفاظت برق گیر می‌پردازند در صورتی که از بیرون تجهیزات به محافظت صاعقه گیر می‌پردازند.
❇️ وظیفه برقگیر محافظت از سیستم در برابر خطاهای الکتریکی، سوئیچینگ، صاعقه و ولتاژهای حالت گذار است در صورتی که صاعقه گیر به منظور محافظت در برابر افزایش‌های ناگهانی و برخورد صاعقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
❇️ برق گیرها منجر به قطع افزایش‌های ناگهانی می‌شوند و سپس یک انرژی ناخواسته را به زمین هدایت می‌کنند در صورتی که صاعقه گیر این کار را توسط گیرنده‌های زمین به داخل زمین هدایت می‌کند.
❇️ گفتنی است که برق گیرها را می‌توان به عنوان صاعقه گیر هم مورد استفاده قرار داد و این در صورتی است که صاعقه گیرها این چنین قابلیتی را ندارند.

نحوه کارکرد صاعقه گیر

زمانی که تفاوت این دو وسیله را بدانید بهتر می‌توانید که آن‌ها را انتخاب کنید و بهترین مورد را برای محافطت‌های مختلف تهیه کنید. می‌توانید که انواع صاعقه گیرها و برقگیرها را در فروشگاه اینترنتی خاور مس مشاهده کنید و سپس با بررسی مشخصات فنی آن‌ها در جهت تهیه آن‌ها اقدام کنید؛ اصولا تمام محصولات این فروشگاه از قیمتی مناسب و کیفیتی فوق العاده برخوردار هستند. با اطمینان خاطر به این فروشگاه مراجعه کنید و در جهت ثبت سفارش خود اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با تفاوت برق گیر با صاعقه گیر صحبت کردیم امیدوارم که به اطلاعات کافی رسیده باشید. در واقع فروشگاه اینترنتی خاورمس انواع میله ارت را با کیفیتی عالی ارائه می‌دهد و قیمت‌های رقابتی برای آن‌ها در نظر گرفته است؛ می‌توانید پیشنهادات و نظرات خود را کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ 1401/02/16

دیدگاهتان را بنویسید