از مناسب‌ترین رسانای الکتریکی در بین عمده‌ای از فلزات مطرح، می‌توان به فلز مس اشاره کرد. به گونه‌ای که جایگاه پس از فلز نقره را کسب نموده است. مس قیمت ارزانی داشته و این مقرون به صرفه بودن موجب شده تا در حال‌ حاضر در تولید انواع سیم مسی نرم مورد استفاده قرار بگیرد. به صورت عمده سیم‌های مسی در خطوط حمل و نقل، مخابرات، موتورهای الکتریکی، مدارهای الکتریکی و عمده‌ای از قطعات صنعتی، سیم‌کشی مجتمع، تابلو برق و … استفاده دارند.

هم اکنون سیم‌ مسی برای اهداف و کاربردهای مختلفی به کار می‌رود. سیم‌های مسی در جابه‌جایی اطلاعات اینترنتی و انواع مختلف کابل برق نیز استفاده دارند. سیم مسی افزون بر مجتمع‌ها در سایر صنایع مانند اتصال باتری و سوئیچ نیز به کار گرفته می‌شود. اقبال عمومی نسبت به این جنس سیم به علت وجود خصوصیات مفید، بسیار بالا می‌باشد. یکی از با اهمیت‌ترین ویژگی‌های این نوع فلز، ظرفیت بالا در مقابل گرما و انتقال الکتریکی است.

به نحوی که می‌تواند منجر به مقاومت سیم‌ها شود. سیم مسی را می‌توان بر مبنای نوع عایق به دو گروه کابل با عایق PVC ساده و کابل با عایق XLPE ساده تقسیم‌بندی نمود.
هادی‌های نرم به عنوان سیم ارت سیستم‌های الکتریکی در شرایطی که رسانایی بالایی لازم است، به کار گرفته می‌شوند. سیم مسی نرم (بدون عایق) از پراستفاده‌ترین رساناها در سیستم ارتینگ به حساب آمده و سیم حفاظتی ساده و با قیمت ارزانی است که در شرایط ایجاد صاعقه و برق دار شدن دکل نسبت به خطر برق گرفتگی افراد محافطتی را ایجاد می‌کند.

کاربرد سیم مسی بدون روکش

کاربرد سیم مسی نرم

از سیم‌های مسی در مصارف مختلفی استفاده می‌گردد که از با اهمیت‌ترین کاربردهای آن می‌توان به نصب در درون وسایل برقی، سیستم‌های روشنایی و مصارفی از این دست، مناسب باشد. بانظر به هدایت الکتریکی بالای فلز مس در مقایسه با هادی آلومینیوم و به علت اهمیت افت ولتاژ در فاصله‌های طولانی، به کارگیری سیم‌های با هادی مسی نسبت به هادی‌های آلومینیومی برتری خاضی دارد.

سیم‌های مسی بدون روکش افزون بر هدایت جریان برق به منظور تغذیه بارها، در نقش سیم ارت نیز در سیستم‌های ارتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت هر متر سیم مسی بدون روکش بر مبنای وزن واحد متر و علاوه بر این قیمت مس که نوسان دارد، ارزیابی و محاسبه می‌گردد. دسترسی به این نوع کالاها از طریق فروشندگان سیم و کابل در سطح کشور امکان‌پذیر است.
به منظور سیم‌کشی‌ها به طور کلی، این مدل سیم در مقایسه با سیم آلومینیومی ارجحیت دارد.

سیم آلومینیومی بر اثر افزایش دما درگیر انبساط طولی خواهد شد که این موضوع موجب افزایش مقاومت آلومینیوم درمقابل جریان می‌گردد. در خطوط انتقال فشار ضعیف و متوسط نیز سیم‌های سخت هوایی به کار گرفته می‌شوند. سیم مسی بدون روکش به عنوان یکی از سیم‌های پرمصرف در صنعت برق به شمار رفته که این نوع سیم‌ها به دلیل به کارگیری آن در موارد ویژه به شکل بدون روکش تولید می‌شوند. یکی از کاربردهای بسیار این نوع سیم‌ها به کارگیری آن‌ها در نقش سیم ارت است. سیم ارت به علت انعطاف‌پذیری بالا جهت اتصال قسمت‌های متحرک ابزارآلات به سیستم ارت روانه‌ی بازار می‌شود.

خصوصیات سیم مسی نرم

سیم مسی بدون روکش، سیم‌های مسی هستند که درجه سادگی بالایی دارند و به‌صورت آنیل مطابق استاندارد iec ۶۰۲۲۸ با مقاومت ویژه الکتریکی نهایت تا یک و هفت درهم ضرب در ده به توان منفی هشت تولید می‌شوند. در حال حاضر این محصولبه دلیل مزایای بسیار مطلوبی که دارد مورد استقبال عموم و شرکت‌های مختلفی قرار گرفته که بعضی از

مزایای این نوع سیم عبارت‌اند از:

✅ رسانای الکتریکی بسیار مطلوب همراه با ضریب رسانایی مناسب

✅ دارای مقاومت الکتریکی کم

✅ انعطاف‌پذیری مطلوب

✅ مقرون به‌صرفه بودن آن در مقایسه با نقره

✅ مقاوم در مقابل انواع خوردگی و فرسایش

✅ قابل به کارگیری در کلیه مصارف الکتریکی

از ویژگی‌های سیم مسی نرم در انواع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑️ سیم مسی نرم نمره ۱۶ (۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۱۶:۰.۱۴۴ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نرم نمره ۲۵ (۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۲۵:۰.۲۲۵ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نرم نمره ۳۵ (۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۳۵:۰.۳۱۵ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۵۰ (۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۵۰:۰.۴۵ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۷۰ (۱۹ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۷۰:۰.۶۳ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۹۵ (۱۹ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۹۵:۰.۸۵۵ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۱۲۰ (۱۹ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۱۲۰:۱.۰۸ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۱۵۰ (۳۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۱۵۰:۱.۳۵ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۱۸۵ (۳۷ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۱۸۵:۱.۷۱ کیلو گرم

☑️ سیم مسی نمره ۲۴۰ (۶۱ لایه هوایی): وزن هر متر سیم مسی نمره ۲۴۰:۲.۲۱ کیلو گرم

انواع سیم مسی نرم

💠 سیم مسی نمره ۲۵

سیم نمره ۲۵ یکی از انواع ابزارآلات لازم در راه‌اندازی چاه ارت به شمار می‌رود که از فلز مس با خلوص ۹۹.۹ درصد تهیه شده است. از این رو از رسانایی الکتریکی بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به شکل مطلوبی جریان برق را انتقال دهد. کاربرد این نوع سیم در سیستم ارت جابه‌جایی اضافه بار و ولتاژهای مازاد ایجاد شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی به صفحه ارت و در آخر به زمین است.

💠 سیم مسی نمره ۳۵

سیم ارت نمره ۳۵ از هفت رشته سیم‌مسی نازک به یکدیگر تابیده شده، تهیه شده است که وزن هر متر از این نوع سیم ۳۱۵ گرم گزارش شده است. این نوع سیم با مس با خلوص ۹۹.۹ درصد می‌تواند در نقش هادی ارت به کار گرفته شود که در گروه لوازم چاه ارت دسته‌بندی می‌شود. در این شرایط می‌بایست سیم پس از حفر گودال به صفحه ارت جوش داده شود تا اتصال مستحکمی ایجاد شده و سپس این صفحه درون گودال تعبیه شود.

💠 سیم مسی نمره ۷۰

سیم نمره ۷۰ مسی در گروه تجهیزات چاه ارت دسته‌بندی شده و از فلز مس تهیه می‌شود. از آنجا که مس قدرت رسانایی الکتریکی بسیاری دارد، می‌تواند در نقش سیم ارت به کار گرفته شوئ که در این شرایط ضروری است بدون روکش باشد تا با خاک تماس بیشتری داشته باشد. سیم ارت در نقش یک هادی الکتریسیته فعالیت نموده و می‌تواند جریان الکتریکی را انتقال دهد.

💠 سیم مسی نمره ۹۵

سیم مسی ارت نمره ۹۵ از ابزارآلات مورد نیاز به منظور راه‌اندازی چاه ارت به حساب آمده که در ساختار آن فلز مس با خلوص ۹۹.۹ درصد به کار رفته است؛ در نتیجه از رسانایی الکتریکی بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به شکل مناسبی جریان برق را منتقل کند.

انواع سیم مسی نرم
سخن نهایی

در این مقاله سیم مسی نرم، کاربرد‌های آن، خصوصیات مهم، انواع سیم مسی نرم به طور کامل  مورد بررسی قرار گرفت. خاورمس با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید