ممکن است از خود بپرسید عملکرد صاعقه گیر چگونه است و هدف از نصب آن چیست؟ طی بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در هر ثانیه به صورت میانگین بیشتر از ۵۰ عدد صاعقه به زمین برخورد می‌کند؛ و معمولاً می‌توانند خسارت‌های مالی و حتی جانی زیادی را به وجود بیاورند. با اصابت صاعقه ممکن است که تمام تجهیزات و لوازم برقی آسیب ببینند، در واقع زمانی که صاعقه به نقطه مشخصی از یک ساختمان یا یک سازه برخورد کند، قطعاً خسارت‌های قابل توجهی را منجر می‌شود که در نهایت آتش سوزی را هم به دنبال خواهد داشت. برای حفاظت جان خود و تجهیزات بهتر است که صاعقه گیر استفاده شود و به عبارتی تنها راه حل است. هدف از نصب صاعقه گیر حفاظت افراد و سیستم در برابر صاعقه است که برای انتقال جریان صاقه به زمین یک مسیر امن را به وجود می‌آورد. صاعقه توسط رادهای هوایی جذب می‌شود و سپس با استفاده از هادی‌های نزولی و میله راد، جریان صاعقه به شبکه ارتینگ انتقال داده می‌شود. زمانی که این سیستم به درستی نصب و اجراء شود قطعاً ایمنی تجهیزات و امنیت افراد تامین و تضمین می‌شود.

عملکرد صاعقه گیر

نحوه عملکرد انواع صاعقه‌گیر

اساساً مهم‌ترین پارامتر در تمام سیستم‌های ارتینگ و صاعقه گیرها همان رسانا هستند که به نوبه خود انواع مختلفی دارند؛ این رساناها معمولاً آلومینیومی و فلزی هستند که به دو صورت روکش دار و بدون روکش هستند. اصولاً روکش‌های این رسانا از جنس LSOH و PVC هستند. ویژگی مشترکی که در انواع صاعقه گیرها دیده می‌شود این است که وجود یک قطع کننده جریان هوا بسیار لازم و ضروری است. کیفیت مس و آلومینیویم استفاده شده بسیار بالا است و حداکثر رسانایی را تامین خواهد کرد.

جزء مهم دیگر این سیستم الکترودهای زمین است که برای پراکنده کردن موثر جریان صاعقه از شبکه رسانایی به زمین کاربرد دارد. برای این که از منبع توان اصلی سیستم حفاظت شود بایستی جریان‌های گذرایی که به سیستم توزیع برق ساختمان وارد می‌شود، محافظت شوند و منبع آن آسیب نبیند.

در رابطه با نحوه عملکرد صاعقه‌گیر باید بگوییم تا زمانی که ولتاژ مدار در محدوده مجاز است صاعقه‌گیر عملی به صورت مدار باز دارد، اما زمانی که ولتاژ مدار بیشتر از حد مجاز باشد و اختلاف پتانسیل دو سر صاعقه‌گیر بیشتر از حد مجاز باشد، مدار بسته می‌شود و ولتاژ اضافه همچون اتصال کوتاه در زمین تخلیه خواهد شد.

⭐️⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

بررسی چک لیست تجهیزات صاعقه گیر 

⭐️⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

تجهیزات جانبی صاعقه گیر

هر صاعقه گیر معمولاً تجهیزات جانبی همچون موارد زیر را دارد:

🔶 کانتر یا کنتور صاعقه گیر: برای نمایش و ثبت کردن تعداد صاعقه‌هایی که جذب می‌شود و یا تخلیه می‌شود از شمارنده صاعقه گیر استفاده می‌نمایند.

🔶 بست یا کلمپ: از کلمپ یا بست برای اتصال هادی نزولی به صاعقه گیر استفاده می‌کنند؛ اساساً بدنه آن را جنس گالوانیزه و فولاد می‌سازند.

🔶 ریموت تستر: برای این که سالم بودن یا عملکرد درست مدارات الکترونیکی داخل صاعقه گیر تست شود، از ریموت تستر استفاده می‌کنند. ریموت تسترها می‌توانند که تا فاصله ۱۵۰ متری صاعقه گیر آن را کنترل کنند.

🔶 بست‌های ابرویی: از این مدل بست‌ها معمولاً برای نصب کردن پایه تلسکوپی صاعقه گیر استفاده می‌شود.

🔶 میله صاعقه گیر: اصولاً برای افزایش ارتفاع سرج استر از میله صاعقه گیری استفاده می‌کنند؛ متریالی که برای این میله‌ها استفاده می‌شود، فولاد است که برای آن‌ها روکش گالوانیزه به کار رفته است.

برخورد صاعقه

مراحل نصب صاعقه‌گیر

علاوه بر عملکرد سرج استر لازم است نحوه نصب سرج استر را هم بدانید؛ اساساً برای نصب صاعقه‌گیر مراحل مختلفی را طی می‌کنند.

💠 برای حفاظت بایستی که برداشت اطلاعات عوارض محل مورد نظر انجام شود.

💠 ارزیابی کردن ریسک

💠  بایستی که سطوح حفاظتی تعیین شود.

💠 اجراء و راه اندازی سیستم ارتینگ و همبندی کردن آن

💠  نصب کردن صاعقه‌گیر

💠 نصب کردن هادی‌های نزولی

💠 نصب کردن کلمپ‌ها و بست‌ها

💠 نصب کردن جعبه تست

💠 نصب کردن شمارنده صاعقه‌گیر

💠 بایستی که اطراف واحد جذب همبندی سازه صورت بگیرد.

💠 در تجهیزات الکترونیکی حساس و تابلو برق‌ها بایستی که سرج استر نصب شود.

سخن نهایی

در واقع می‌توانید تجهیزات مختلف صاعقه گیر یا همان سرج استر را با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب را از فروشگاه اینترنتی خاورمس تهیه و خریداری کنید.گفتنی است که برای اطلاعات بیشتر راجع به تجهیزات مختلف صاعقه گیر می‌توانید به چک لیست تجهیزات صاعقه گیر مراجعه کنید. 

خاورمس با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید