اولین فلزی که توسط مردم کشف شد مس بود. نام عنصر برنز به ماده‌ای اختصاص داده شد که حاصل ترکیب مس با قلع است که نتیجه‌اش سخت‌تر شدن این آلیاژ می‌باشد. سبک بودن وزن مس نیز باعث شده است که به فلزی پرکاربرد مبدل شود. فلزات تفنگ و همه‌ی سکه‌های ایالات متحده نیز از جنس مس می‌باشند. نام این عنصر از واژه‌ی لاتین cuprum گرفته شده است. چگالی مس سبب شد که در اغلب تجهیزات الکتریکی مثل موتور و سیم کشی استفاده شود.

از این جهت که الکتریسیته و گرما را به خوبی هدایت می‌کند و می‌تواند به شکل سیم دربیاید. این فلز در ماشین آلات صنعتی مثل مبدل‌های حرارتی و نیز در ساخت و ساز مثل لوله کشی و سقف کاربرد دارد. از کاربرد‌های سولفات مس می‌توان به سم کشاورزی و کشنده در تصفیه آب نیز اشاره کرد. ترکیبات و مشتقات مس در آزمایش‌های شیمیایی و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند. به طور مثال از محلول fehling در آزمایشات شیمیایی برای تشخیص قند استفاده می‌شود.

محاسبه وزن مخصوص مس

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

سفارش اینترنتی صفحه مسی در ابعاد مختلف در خاورمس

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

چگالی و وزن مس

از فلزات پرکاربردی که در صنایع و عرصه‌های مختلف از آن بهره برده میشود ورق مس می‌باشد. علت خاص و مشهور بودن این عنصر هادی بودن برای انتقال گرما و جریان برق و رسانایی بالای مس می‌باشد. این عنصر با نام اختصاری cu شناخته شده است. درواقع در موضوع عملکرد رسانایی، نقره نسبت به مس بهتر عمل میکند ولی از آنجایی که این فلز قیمت بالایی دارد، بیشترین کاربرد جهت رسانایی را مس به خود اختصاص داده است.

رنگ مس قرمز مایل به نارنجی بوده و از ویژگی‌های دیگر این عنصر می‌توان به توزیع یکنواخت دما، نرم و چکش خوار بودن، اتلاف گرمای کم، ضد میکروب و… اشاره کرد. چگالی مس برابر ۸.۹۶ می‌باشد. ترکیبات مس معمولاً به شکل نمک‌های مس یافت می‌شوند. رنگ سبز یا آبی کانی‌هایی مثل فیروزه و آزوریت که از زمان‌های قدیم تحت عنوان گوهر یاد می‌شدند ناشی از همین فلز می‌باشد. از عنصر مس در هنرهای تزئینی و معماری ساختمانی نیز استفاده می‌شود.

محاسبه وزن مخصوص مس

وزن مس از طریق فرمول پایین به دست می‌آید.

🔶 چگالی مس × حجم ورق مسی = وزن ورق مسی

🔶 چگالی مس × (مساحت سطح مقطع × ضخامت ورق مسی)

🔶 چگالی مس × (ضخامت ورق مسی × (طول×عرض) )

🔶 چگالی مس برابر ۸.۹۶ است.

وزن مخصوص مس

کاربرد مس

حداکثر تولید سالانه این فلز به کشور شیلی با ۵.۷ میلیون تن تعلق دارد. کشور ایران حدود سه درصد از ذخایر مس دنیا را تامین می‌کند. ورق مس از نظر تراکم، سختی، قدرت، نوع حرارت و… قابل تقسیم بوده و در انواع مختلفی وجود دارد. در عرصه‌های مختلف بر اساس کاربرد و نیازتان از انواع مدل‌ها می‌توانید بهره ببرید. از ورق‌های ضخیم مس می‌توان در محیط داخلی بکار برد ولی معمولاً در محیط‌های باز اغلب از این مدل استفاده می‌شود و ورق‌های نازک‌تر مس جهت استفاده در عناصر تزئینی بکار می‌روند.

🟢 🟢 🟢 🟢 🟢

فروشگاه اینترنتی خاورمس، عرضه کننده انواع میله ارت

🟢 🟢 🟢 🟢 🟢

به طور مثال در فضای داخلی خانه و آشپرخانه می‌توان از ورق‌های نازک استفاده کرد ولی برای سقف ساختمان از ورق‌های مسی با ضخامت بیشتر بهره می‌برند. وزن مخصوص مس را ضخامت این ورقه‌ها تعیین خواهد کرد. بهره‌گیری از این فلز به اندازه آلومینیوم نمی‌رسد و چون فلزی است که اکسید می‌شود، طراحان در استفاده از آن دچار تردید می‌شوند؛ بنابراین به طورکلی از مس درساخت انواع مجسمه، جواهرات، ساخت اشیائ دکوراتیو، ظروف آشپزخانه، وسایل روشنایی، خطوط انتقال آب و بخار آب در آپارتمان، لوله‌های مسی، سیم ها، لوله کشی منازل و غیره استفاده می‌شود.

خواص فیزیکی ورق مس 

✅ چگالی: ۸.۹۲ (g/cm3)

✅ نقطه ذوب: ۱۰۶۵ درجه سانتی گراد

✅ هدایت حرارتی: ۳.۹۴ (Wcm/cm2)

✅ هدایت الکتریکی: ۵۸ (MS/m)

✅ ضریب انبساط حرارتی: ۱۶.۸ (cm/cm c ۶-۱۰)

محاسبه چگالی مس

ویژگی ورق‌های مسی

مس یکی از چهار فلزی بوده که رنگ طبیعیش نقره‌ای یا خاکستری نیست. ورق مس دارای قابلیت هادی بودن گرما و شکل‌پذیری است که در درصد خلوص بالا کاربرد الکتریکی ویژه‌ای دارا می‌باشد. چگالی این عنصر سبب شده که در عرصه‌های صنعتی مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

قابلیت‌های این عنصر هدایت الکتریکی در الکترو مغناطیس‌ها، هدایت امواج، موتورهای الکتریکی و انعطاف‌پذیری در صنعت لوله کشی است. جهت اشاره به کاربردهای خانگی این فلز می‌توان به قابلیت ویژه ناقل حرارت بودن آن اشاره کرد که اغلب وسایل آشپزخانه (از جمله ظروف مسی) را با آن تولید می‌کنند. سبک بودن وزن ویژه این فلز نیز از مزیت‌های اختصاصی آن به شمار می‌رود.

چگالی مس

✍️ سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مورد نیاز در رابطه با وزن مخصوص مس و چگالی مس را در اختیارتان قرار دهیم و فرمول محاسبه وزن مس را برایتان بیان نمودیم تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید. البته باید توجه داشته باشید که وزن مخصوص آهن آلات و فلزات مختلف با یکدیگر متفاوت است و شما می‌توانید از محاسبه‌گر وزن ورق نیز بهره ببرید.

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «نحوه محاسبه چگالی مس» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای خاورمس کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید