در میان انبوهی از فلزات، پرکاربردترین آن‌ها مس نام دارد. اوراق مسی صفحاتی با ساختاری از جنس مس هستند که ویژگی منحصربه فردی را در خود قرار داده‌اند؛ از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به هدایت الکتریکی بسیار زیاد، نرمی و انعطاف‌پذیری بالا و عدم احتراق‌پذیری اشاره کرد. اینگونه می‌توان گفت که فلز نقره مقام دوم را در بحث رسانایی الکتریکی به خود اختصاص داده است. ورق‌های مسی در صنعت آهن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعنوان گران‌ترین نوع اوراق گالوانیزه شده در کشور شناخته می‌شوند که پس از آهن و آلومینیوم، در مقام سوم حوزه مواد مصرف و کاربرد قرار دارند. کاربرد ورق مسی باهنر در صنایع صنعتی و تزئینی خلاصه می‌شود. مس به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن‌ها می‌توان به سیم، ورق، صفحه، لوله و اتصالات در صنایع اشاره کرد که کاربرد مس در صنایع مختلف به علت قیمت مناسب و هدایت الکتریکی بسیار بالای این فلز است. مس در بازار کشور به دو شکل شیت و رول موجود است. صفحه مسی باهنر، کاربرد متنوعی در صنایع برق، حرارتی و ساخت رادیاتور دارند.

ورق مسی باهنر

موارد مصرف ورق مس باهنر

🔶 استفاده از ورق مس باهنر در صنایع خودروسازی و خانگی به شکل رول و اوراق با ضخامتی بین ۰/۳ تا ۰/۱۵ صورت می‌گیرد.

🔶 ورق‌های مسی در اندازه‌های مختلفی در بازار دیده می‌شود که شرکت‌ها هرکدام از آن‌ها را برای محصولات مختلف آماده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های ورق مسی باهنر این است که به شکل نرم و با ضخامت کمتر یا به اصطلاح نازک‌تر تولید می‌شود تا بتوان به راحتی و با استفاده از قیچی یا چاقو آن را برش داده و در لحیم‌کاری از آن استفاده کنند.

🔶 استفاده از رول مسی در صنایع نظامی نیز مرسوم است.

🔶 در ساخت تجهیزات صنعتی نیز ورق مسی باهنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🔶 بیش از ۷۰ درصد مصرف در صنعت الکترونیک و الکتریسیته دارد.

🔶 کاربرد سیم‌ مسی در سیم‌کشی ساختمان نیز یافت می‌شود.

موارد مصرف ورق مس باهنر

انواع تجهیزات مسی و آلیاژهای آن

1. مس خالص با درصد ۹۹/۳ مس در این ساختار به کار می‌رود.

2. وجود آلیاژهایی با درصد بالای مس، که دارای ۹۹/۳ تا ۹۶ درصد مس است.

3. باتوجه به اینکه برنج‌ها دارای روی و مس‌اند؛ آلیاژ برنج با دارا بودن عنصر اصلی روی و مقداری مس و عناصر دیگر مانند آهن، آلومینیوم، نیکل، سیلیسیوم که به منظور بهبود آلیاژ برنج به آن افزوده می‌شوند.

4. یکی از ویژگی‌های برنج دارا بودن از مقاومت کششی زیاد است. اضافه کردن آلومینیوم، آهن، منگنز به برنج موجب افزایش استحکام و مقاومت در برابر سایش می‌شود.

5. برنزها نیز دارای آلیاژ قلع به عنوان آلیاژ اصلی‌اند. برنز نوعی آلیاژ مس است که آلیاژ اصلی آن غیر از نیکل و روی است.

6. سایر گروه‌های آلیاژی: آلیاژ مس نیکل، آلیاژ مس نیکل روی، مس‌های سرب‌دار و غیره هستند.

7. آلیاژ مس نیکل: از نام این مورد مشخص است که دارای آلیاژ اصلی نیکل است. این دسته می‌تواند شامل تنها نیکل و یا اندکی آلیاژ دیگر باشد.

8. آلیاژ مس نیکل روی: این دسته علاوه بر آلیاژ نیکل، دارای روی در ساختار خود است. در این دسته نیز اندکی عناصر آلیاژی دیگری می‌تواند حضور داشته باشد.

9. مس‌های سرب‌دار: این دسته از زیرمجوعه آلیاژهای مس ریختگی‌اند که با ۲۰ درصد یا بیشتر از عنصر سرب بهره برداری می‌شوند. عنصرهای قلع و روی در آن‌ها نیست، اما احتمال می‌رود که اندکی نقره در آن حضور داشته باشد.

تسمه‌های مسی

به ورق مسی مسطح که دارای عرض کمی باشد، تسمه مسی گفته می‌شود؛ این تسمه‌ها به دو صورت فابریک یا برش خورده تولید می‌شوند. تسمه‌ها مناسب برای مصرف در صنایع الکتریکی و حرارتی‌اند، چرا که دارای رسانایی الکتریکی و حرارتی بالایی هستند؛ همچنین در سیستم حفاظت در برابر صاعقه نیز از تسمه بعنوان ارتینگ یاد می‌شود.

انواع ورق و تسمه مسی

 انواع ورق و تسمه‌های مسی

 ◀️ ورق و تسمه مسی با آلیاژ TPC

این دسته با بهره بردن از ویژگی هدایت الکتریکی و حرارتی بالا توانسته‌اند در صنایع الکتریکی کاربرد زیادی را به نام خود ثبت کنند.

 ◀️ ورق و تسمه مسی با آلیاژ DLP DHP

این توانایی جوشکاری بسیار بالایی دارد و از آن‌ها در تولید صنایع برودتی، حرارتی و خانگی استفاده می‌شود.

 ◀️ ورق و تسمه مسی با آلیاژ SN CU

این نوع آلیاژ با داشتن قلع. ۱۲ تا. ۱۵ درصد وزنی خواص مکانیکی خود را تا ۳۰۰ درجه حفظ می‌کند. این نوع اوراق و تسمه مسی در ساخت پره برای رادیاتور ماشین استفاده می‌شوند. از این نوع اوراق نام برده شده و تسمه مسی با آلیاژهای دیگر نیز قابل تولید و بهره‌برداری است.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «همه چیز درباره ورق مسی باهنر» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای خاورمس کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید