برای آن که بتوانیم تعریف واضح و روشنی در رابطه با کاربرد و چیستی پرس کابلشو یا پرس وایرشو داشته باشیم بهتر است در ابتدا به مفهوم و چیستی کابلشو بپردازیم. به طور کلی کابلشوها رابط و برقرار کننده جریان بین هادی کابل‌ها و سایر تجهیزاتی می‌باشد که در انواع شبکه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این وسیله در واقع به سر کابل‌ها متصل می‌گردد. پرس کابلشو نیز ابزاری برای پرس کردن کابل شوهایی می‌باشد که به انواع کابل‌های مسی و آلومینیومی و با سایزهای متنوع و مختلف، متصل می‌شوند، به طور کلی کاربرد کابل شوها برای اتصال به ترمینال‌های موردنظر می‌باشد.

پرس وایرشو

پرس کابلشو و استانداردهای آن

باتوجه به توضیحاتی که در رابطه با پرس کابلشو داشتیم، لازم است به هنگام خرید و استفاده از این وسیله به برخی از استانداردها و مولفه‌هایی که لازم است هر پرس کابلشویی دارا باشد بپردازیم:

◀️ در ساخت انواع پرس کابلشو باید از متریالی استفاده شده باشد که پس از استفاده از آن، هیچ گونه آسیبی به وایرشو وارد نشود.

◀️ پرس کابلشو باید به گونه‌ای ساخته شده باشد که عمل پرس را با یک حرکت و در یک مرحله انجام دهد و نیازی به انجام چندین پرس نباشد.

◀️ لازم است پرس کابلشوهایی را خریداری کنیم که قبل از استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها، تنها نیاز به تنظیمات جزئی و مختصری لازم باشد.

◀️ قالب‌های طراحی شده برای پرس‌ها باید به صورتی باشند که در موارد و کاربردهای مشابه نیز قابل استفاده باشند.

◀️ هادی به طور کامل باید در داخل کابل شو قرار بگیرد؛ از آنجایی که یک سوراخ بر روی کابلشوها طراحی شده است که میزان ورود هادی‌ها را نشان می‌دهد، اگر کابل‌ها از این قسمت قابل رویت باشند به این معنی است که به اندازه مناسب کابل داخل رفته است.

انواع پرس کابلشو

پرس کابلشو نیز مانند سایر تولیدات بشر دارای انواع مختلف و متنوعی می‌باشد که هر کدام دارایی کارایی‌های مختص و مخصوص به خود می‌باشند. به طور کلی این تجهیزات و ابزار در دو دسته هیدرولیک و همچنین دستی به بازار عرضه شده است که در ادامه بیشتر به کاربرد و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

پرس کابل شو

پرس کابلشوهای هیدرولیک

از این دسته از پرس‌ها برای متراژهایی که سطح مقطع‌های آن عددی بین ۱۰ – ۳۰ میلی‌متر مربع می‌باشد، استفاده می‌شود. برای انتقال راحت‌تر نیروی مکانیکی به اجزاء مختلف، در این مدل از پرس کابلشو از روغن بهره برده شده است. نیرویی که در پرس کابلشوهای هیدرولیکی منتقل می‌شود برابر ۷۰ کیلو بر نیوتن می‌باشد. این پرس‌ها در شکل‌های شش ضلعی به بازار عرضه شده و همچنین دارای وزنی برابر ۳۶۰۰ کیلوگرم می‌باشد، همچنین طول پرس کابلشوهای هیدرولیک برابر حدود ۵۰۰ میلی‌متر است.

تفاوت پرس کابلشوهای دستی با هیدرولیک

تفاوت اصلی پرس کابلشوهای دستی با نوع هیدرولیک در نیروی لازم برای پرس کردن می‌باشد که همانطور که از نام هر دسته مشخص می‌باشد؛ در مدل پرس کابلشوهای دستی، نیروی لازم برای پرس کابلشوها دست اپراتور می‌باشد. از این پرس‌ها نیز برای متراژهایی که سطح مقطع آن‌ها عددی بین ۶ – ۱۲۰ میلی‌متر می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن آن‌ها در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم و طول آن‌ها نیز حدود ۴۰۰ میلی‌متر می‌باشد که مانند مدل هیدرولیک به صورت ۶ ضلعی طراحی و به بازار عرضه شده است.

نحوه پرس کابلشو

برای آن که بتوان اتصالی موفق بین کابل‌ها و همچنین سایر تجهیزات شبکه ایجاد کرد، لازم است از نحوه پرس‌کابلشوها نیز اطلاعات به دست آورد. از آنجایی که دستگاه‌های مختلفی از جمله پرس‌های شارژی، پرس‌های دستی و همچنین پرس‌های هیدرولیکی در بازار موجود می‌باشند لازم است برای هر کدام متناسب با نوع کابل شو، انتخاب صورت بگیرد.

با ایجاد شدن ضعف و یا بروز مشکل و ایرادی، بین اتصالات کابل‌ها و سایر تجهیزات، حباب‌های هوایی بین این اتصالات ایجاد می‌شوند. در نتیجه ایجاد این حباب‌های هوا در بین اتصالات، خوردگی‌هایی ایجاد می‌شود که این خوردگی‌ها نیز باعث کاهش مقاوت‌های الکتیریکی شده و حرارت افزایش پیدا می‌کند در نتیجه تمامی این اتفاقات و کاستی‌ها، شکست و قطعی در بین اتصالات به وجود آمده و در نتیجه مشکل بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

به طور کلی در پرس کابلشوها موارد زیر باید رعایت شوند:

✅ ابتدا لازم است سیمی که از سایز متناسب با ترمینال را انتخاب کنید.

✅ متناسب با طول قسمت استوانه‌ای کابلشوها بخشی از سیم را لخت کنید که معمولاً این طول در انواع کابل شوها حدود ¼ اینچ می‌باشد. برای مطمئن شدن از این میزان می‌توانید بخش لخت شده سیم را بدون داشتن فضایی آزاد در داخل استوانه جایگذاری کنید. در این بین اگر سیم تعبیه شده لق و یا در داخل استوانه جا نشود سایز سیم انتخابی اشتباه بوده و لازم است با سیم متناسب مجددا جایگزین شود.

✅ بعد از جایگذاری و انتقال سیم به داخل استوانه آن را تا انتهای استوانه به داخل هدایت کنید تا کاملا در آن جای گیرد.

دستگاه پرس کابلشو

نکات قابل توجه در نحوه پرس کابلشو

معمولاً در اجرای پرس وایرشو اشتباهاتی صورت می‌گیرد که لازم است شما از آن‌ها اطلاع داشته و از آن‌ها جلوگیری کنید. اشتباه متداولی که معمولاً رخ می‌دهد، انتخاب نادرست سایز کابل‌ها می‌باشد.

🔴 برای رخ ندادن این اشتباه می‌توانید از لیست اطلاعاتی که تولید کنندگان در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید.

🔴 در مورد میزان لخت شدن سیم لازم است توجه داشته باشید که از قسمت استوانه‌ای به هیچ عنوان بیرون نزند.

✍️ سخن پایانی

یکی از محبوب‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع تجهیزات چاه ارت، خاورمس می‌باشد. به طور کلی تجهیزات چاه ارت متشکل از سیم مسی، صفحه مسی، بنتونیت، تابلو تست باکس، تسمه مسی، کابلشو و میله آرت می‌باشد. مجموعه خاورمس با تجربه بسیار در زمینه تهیه و توزیع تمامیه ملزومات مسی و لوازم چاه آرت می‌باشد و گفتنی است که این فروشگاه آنلاین دارای کارشناسان متخصصی بوده که آماده ارائه انواع مشاوره‌های رایگان می‌باشند. همچنین گفتنی است که پرفروش‌ترین محصولات این مجموعه: تجهیزات چاه ارت، صاعقه گیر، سیم مسی، صفحه مسی، و همچنین پرس کابلشو می‌باشد. شما می‌توانید با تهیه مقرون به صرفه انواع کابل شو ها، از مجموعه اینترنتی خاورمس و همچنین با رعایت الزامات گفته شده، اتصالات مختلف رضایت‌بخشی بین کابل‌ها و سایر شبکه‌ها ایجاد کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید