یکی از روش‌های اجرای سیستم ارتینگ، استفاده از روش ارت میله‌ای می‌باشد. برای اجرای چاه ارت، شرایط محیطی و همچنین نوع خاک بسیار مهم و تایین کننده نوع و روش اجرا می‌باشند. شاید یکی از روش‌های رایج برای ایجاد چاه ارت، سیستم ارت به روش میله‌ای باشد که این روش در زمین‌هایی کاربرد دارد که امکان حفر چاه به روش‌های عمیق وجود ندارد و باید به صورت سطحی زمین حفر گردد.

انواع مختلف روش اجرای ارت میله‌ای

اگر شرایط حفر عمیق در زمان برای ما وجود نداشته باشد از سیستم ارت به روش میله‌ای بهره گرفته که خود دارای دو روش مختلف می‌باشد. به طور کلی روش چاه ارت خطی مرسوم‌تر و متداول‌تر از اجرای چاه ارت پنجه کلاغی می‌باشد، چرا که در روش دوم نیازمند قالب جوش کدولد سفارشی می‌باشیم تا بتوانیم تمامی سیم‌ها را به یکدیگر جوش دهیم و به دلیل زمان‌بر بودن این روش، باعث کم کاربرد شدن آن شده است.

روش اجرای ارت میله‌ای خطی

قبل از اجرای این روش لازم است مکان مناسبی برای اجرای سیستم ارتینگ انتخاب نمود، سپس مسیری برای سیم‌های مسی و همایندی آن‌ها با میله‌های ارت در زمین باید ایجاد و حفر نمود، سپس میله‌های ارت در زمین باید با فاصله مناسبی از یکدیگر جایگذاری و تعبیه شوند. در نهایت میله‌ها به واسطه سیم‌های مسی به یکدیگر متصل و وصل می‌شوند برای تحقق این امر لازم است از روش جوش احتراقی و یا کلمپ انگشتی بهره برده شود.

روش اجرای ارت میله‌ای پنجه کلاغی

برای اجرای این روش لازم است کانالی با عمق نیم متر حفر شود، همچنین برای جایگذاری میله‌ها در زمین لازم است فاصله‌ای حدود دوبرابر طول الکترودها وجود داشته باشد. میله‌ها نیز به کمک سیم‌های مسی به یکدیگر وصل شده که برای اجرای این عمل لازم است از جوش کدولد و یا کلمپ استفاده کرد.

روش اجرای ارت میله‌ای

تجهیزات لازم برای اجرای میله ارت

🔶 تجهیزات لازم برای اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای زیر ۲ اهم

باتوجه به میزان مصرف کننده، مقاومت اهمی چاه نیز متفاوت می‌باشد؛ این مقدار اهم بر روی کاتالوگ و دیتا شیت مصرفی هر دستگاهی مشخص شده است که برای رسیدن به مقاومت‌های مشخص شده پارامترهایی از جمله مقامت ویژه خاک تاثیر گذار هستند.

🔶 تجهیزات لازم برای اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای زیر ۱۰ اهم

تنها پارامتری که دارای اهمیت بالایی در اجرای سیستم ارت داشته و غیرقابل تغییر نیز می‌باشد، مقاومت ویژه خاک است. در واقع محل اجرای سیستم ارت باتوجه به نوع خاک، طول میله‌ها و قیمت میله ارت و همچنین تجهیزاتی که در اجرای چاه ارت میله‌ای استفاده می‌شوند، مهم می‌باشد. تجهیزات مورد استفاده در اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای نیز به صورت تجربی در بیش از یکصد اجرا انجام می‌شود.

اصول ارتینگ در نحوه اجرای میله ارت

باتوجه به استاندارد، میله‌ها لازم است با فاصله‌های مناسبی از یکدیگر در زمین تعبیه شوند، چرا که نباید در محدوده‎ گرادیان به هنگام تخلیه یکدیگر قرار گیرند. این فاصله باید چیزی حدود یک تا دو برابر طول میله رادها باشد؛ همچنین برای اتصال میله‌ها به یکدیگر، برای برقراری ارتباط بهتر، لازم است از جوش اگزوترمیک یا جوش کدولد استفاده گردد. ضخامت سیم‌های مسی نیز لازم است که حداقل ۳۵ میلی‌متر مربع باشد تا بتواند به راحتی جریان صاعقه‌ها را به سرعت رد کند.

نکات مهم در اجرای ارت میله‌ای

برای آن که اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای بهترین کارایی و کاربرد را داشته باشد، بهتر است در زمان اجرا به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید:

توجه به فاصله‌ی میان میله‌ها: بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم که فاصله میان میله‌ها باید به گونه‌ای باشد که به هنگام تخلیه، این میله‌ها در محدوده گرادیان یکدیگر قرار نگیرند که فاصله مناسب برای محقق شدن این امر حدود ۱ – ۲ برابر طول میله‌های ارت می‌باشد.

جنس میله‌ها: برای از بین نرفتن و سالم ماندن روکش‌های مسی بهتر است از جنس مس‌ اندود یا کاپرباند بهره ببرید و استفاده کنید.

ضخامت سیم: حداقل ضخامتی که سیم‌های مسی که قرار است مورد استفاده قرار گیرند باید ۹۵ میلی‌متر باشد تا به سرعت و به خوبی توانایی دفع جریانات اضافه و همچنین صاعقه را داشته باشد.

✅ برای جوش دادن اتصالات سیستم ارت در روش میله‌ای باید از جوش کدولد یا جوش اگزوترمیک استفاده گردد.

✅  از تجهیزات تایید شده و دارای استانداراد استفاده و بهره ببرید.

میله ارت

انواع میله ارت بر اساس نوع استفاده

در اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای می‌توان با دو نوع الکترود این عمل را اجرایی کرد که شما بر حسب نیاز و کارایی باید یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می‌باشند که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

◀️ الکترودهای میله‌ای از نوع یک: این دسته از میله‌ها به نوعی میله‌های فولادی گالوانیزه شده با نوک تیز می‌باشند که دارای بدنه‌ای با مس پوشانده شده هستند تا در برابر خوردگی که خاک باعث افزایش آن می‌گردد مقاومت لازم را داشته و باعث افزایش این مقاومت شود. استفاده این نوع بسیار ساده می‌باشد چرا که نیازی به حفر چاه در زمین نداشته و تنها لازم است به صورت عمودی کوبیده شود.

◀️ الکترودهای میله‌ای از نوع دو: برای نصب و استفاده از الکترودهای میله‌ای مدل دوم، لازم است از دستگاه‌های حفاری بهره برده شود؛ در این روش چاه حفر شده و الکترود میله‌ای نوع دوم در داخل چاه جایگذاری و بعد از این دور آن با الکترولیت‌ها که اکثر مواقع مخلوط بنتونیت است پر می‌شود.

انواع میله ارت بر اساس جنس

به طور کلی از نظر جنس، چهار مدل میله ارت تولید شده و در بازار موجود می‌باشد که باتوجه به نیاز و نوع کاربرد شما کارایی آن‌ها نیز متفاوت و انتخاب شما نیز متفاوت می‌شود.

🟢 میله ارت‌های استیلی که دارای جنس فولاد ضد زنگ هستند.

🟢 میله ارت‌هایی که دارای جنس فولاد گالوانیزه شده هستند.

🟢 میله ارت‌هایی با جنس کاپرباند که به آن اتومایز نیز گفته می‌شود.

🟢 میله ارت‌هایی با جنس مس سخت.

✍️ سخن نهایی

شاید یکی از محبوب‌ترین و آشناترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع تجهیزات برای ایجاد چاه ارت مثل تجهیزات لازم جهت اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای؛ خاورمس باشد که به طور کلی به عرضه انواع تجهیزات چاه ارت متشکل از سیم مسی، صفحه مسی، بنتونیت، تابلو تست باکس، تسمه مسی، کابلشو و میله ارت مشغول و درحال فعالیت می‌باشد. مجموعه خاورمس با تجربه طولانی در زمینه تهیه و توزیع تمامی ملزومات مسی و لوازم چاه ارت بوده که گفتنی است این فروشگاه آنلاین دارای کارشناسان متخصص برای ارائه مشاوره‌های رایگان در این زمینه می‌باشد. می‌توان گفت پرفروش‌ترین محصولات این مجموعه: تجهیزات چاه ارت، صاعقه گیر، سیم مسی، صفحه مسی، و همچنین کابلشو می‌باشند.

نوشته شده در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید